Nieuws

De vraag achter de vraag

25 augustus 2022

Om te weten wat klanten echt nodig hebben, hebben we geleerd om vragen te 'lezen'. Achter de rechtstreekse vraag van een klant schuilt bijna altijd een meer fundamentele vraag, die verwijst naar een probleem dat hij graag opgelost ziet. Vaak gaat het om iets wat hij zelf niet kan benoemen. Vanuit onze jarenlange ervaring, herkennen we de dieperliggende vraag wel, en gaan we ermee aan de slag.  

Zo vroeg een klant ons afgelopen lente om nieuw gras te zaaien, zodat zijn bedrijfstuin er fris en groen zou blijven uitzien in de zomer. Vooral het 'groen' leek ons belangrijk in de vraag. Daarom stelden  we de klant voor om grote delen van het gras in zijn tuin te vervangen door hittebestendige planten. 

Strikt gezien deden we net het tegenovergestelde van wat de klant ons vroeg: geen gras zaaien, maar net gras weghalen. Maar we hadden wel goed de vraag achter de vraag begrepen: de vraag naar een groene tuin.

En de klant? Die was laaiend enthousiast. Zijn tuin bleef koel en oogde groen, ondanks de heel warme zomer. “Zelf had ik deze oplossing nooit bedacht," liet hij ons weten. "Fijn dat jullie wisten wat mijn tuin nodig had.” Als klanten dit zeggen, voelen we ons geslaagd in onze opdracht.