Nieuws

Made in Antwerp

25 mei 2020

In elke crisis schuilt een kans. Geldt dat ook voor de coronacrisis? Wat valt er mogelijk te leren uit een crisis die onze gezondheid en economie wereldwijd op de proef stelt? Welke positieve boodschap kunnen mens en bedrijf hieruit puren?
Sinds de crisis is niets nog vanzelfsprekend. Wat tot voor kort nog normaal was, is dat nu niet meer. Dat het anders moet, is duidelijk. Maar hoe dat anders er moet uitzien, en hoe het ons zal helpen om een nieuw normaal te ontwikkelen: dat is voorlopig nog koffiedik kijken. 
En toch. In het proces van zoeken naar het nieuwe normaal, springt één ding wel in het oog. Zo heeft de lockdown ervoor gezorgd dat we onze eigen omgeving zijn gaan herwaarderen. Dichtbij huis blijven was eerst een verplichting, maar blijkt al bij al wel mee te vallen. Zo goed zelfs dat dingen  dichtbij opnieuw betekenis krijgen: je eigen stek, je tuin, het park om de hoek, de buren. ‘Dichtbij’ is terug van weggeweest. Het mag weer in het nieuwe normaal.  
Dezelfde beweging naar ‘dichtbij’ zien we in de bedrijven. Er was een coronacrisis voor nodig om lokale productie en dienstverlening opnieuw naar waarde te schatten. Nu het niet meer ver en goedkoop kan, onderzoeken bedrijven en organisaties hun opties om productie en dienstverlening dichter bij huis in te kopen. 
Deze piste is veelbelovend om verschillende redenen. Samenwerken met bedrijven dicht bij huis leidt tot kwaliteitsvollere producten en diensten. Het maakt bedrijven echt wendbaar, waardoor ze vlotter kunnen inspelen op de wensen van hun klant. En ja, ook flexibiliteit behoort tot het nieuwe normaal.  
En de prijs? Is ‘made in Antwerp’ echt zoveel duurder? Dat hangt er maar van af. Wie kiest voor een maatwerkbedrijf, kan rekenen op prijzen die zeker kunnen concurreren met ‘ver weg en voordelig’, en bespaart ook nog eens op de vervoerskosten.  
Is ‘made in Antwerpen’ een piste die u wilt onderzoeken? Geef ons gerust een seintje.